30 Jul 2015

Apie danišką darželį

Pats metas parašyti tokį “mamišką” įrašą apie danišką darželį, kurį beveik mėnesį lanko Džiugas ir Emilė. Gal dar kiek ir mažokai, bet papasakoti vistiek jau galima, o jei ką, papildysiu vėliau. Pasinaudojant proga, kad atostogos ir vaikų nedaug, su telefonu kiek pafotkinau, tad atsiprašau už nekokią kokybę. Kitų nuotraukų šaltinis: http://lyngborghave.rudersdal.dk/FrontEnd.aspx?id=14712


Mūsų darželis Lyngborghave yra nuo dabartinių namų nutolęs apie šešis kilometrus, bet kadangi turime mašiną, tai nėra problema, nors neįprasta - čia viskas išspręsta taip, kad darželis/mokykla ir vaiko namai būtų kuo arčiau ir dažnai namai būna vos ne darželio kieme. Deja, prie mūsų nebuvo vietos kolkas, tad užrašėme į šitą. Pripažinsiu, jis buvo arčiausiai iš likusių, bet patiko ir tai, kad pastatytas 2013 metais, labai neseniai ir patraukė savo dizainu :))

Darbo laikas - nuo 7 iki 17 valandos, penktadieniais - iki 16 val. Tad tėvai pasiėmę vaikus dar namuose gali nuveikti daug veiklų :)



Pasiruošimas ir pratinimasis:

Mums atvykus į šalį, prisiregistravus ir gavus savo CPR numerius bei geltonąsias korteles, ką turi turėti legalus šalies gyventojas, per kompiuterinę sistemą galėjome vaikus registruoti į darželį.

Čia ir susidūrėm su pirmosiomis bėdomis, nes jei jų būtų tik vienas, tai būtų vietos ir greta namų esančiame darželyje, bet jie yra du. Tad sparčiai peržiūrėjome likusių darželių lokacijas ir svetaines ir gana greitai apsisprendėme dėl kito. Vietos iškart atsirado abiems vaikams - sistemoje tiesiog suvedi norimą darželį ir norimą lankymo pradžios datą ir tau pasako, ar yra vietų. Jei ne - bandai su kitomis datomis/darželiais, priklausančiais mūsų komunai. Kadangi Džiugas jau kitais metais keliaus į mokyklą (taip taip, čia vaikai į mokyklą keliauja metais anksčiau, bet manau, kad tai tas pats kas Lietuvoje yra prieš-mokyklinė grupė, kur tiesiog pasiruošiama mokyklai), tai tuo pačiu Emilei nuo kitų metų atsiras vieta ir tame darželyje, kuris šalia mūsų. Tada būtų labai patogu, nes jis ir šalia mokyklos. Bet žiūrėsim, gal jau nebekeisim, nes ta nabagė nė trijų metų neturi, o jau eina į ketvirtą darželį.

Užsiregistravom birželį ir pradėjo lankyti nuo liepos 1. 

Prieš lankant reikėjo atlikti:

  • supildyti tokį klausimyną apie vaiką, jo sveikatą ir kitus dalykus internetu;
  • iš anksto apsilankyti darželyje visko apžiūrėti ir pasižiūrėti, ar niekas ten nesipurto užsieniečių, nekalbančių nei daniškai nei angliškai. Įsitikinom, kad atvejis tikrai ne koks nors išskirtinis ir tikrai ne pirmas :) 
  • pasirūpinti darželyje reikalingais daiktais. Vaikas darželyje turi turėti - lietaus kostiumą, guminius batus, atsarginius drabužius ir miego "draugą", jei reikia bei sauskelnių, jei naudoja.

Pratinimasis:

  • Pirmą dieną ėjome pusdieniui kartu su manimi. Buvo keista, nes daniškai nesuprantame nei vienas, o darželio diena buvo kaip įprasta ir mums niekas nevertėjavo, tai buvo šiek tiek kosmosas. Bet vaikams žiauriai patiko viskas nuo pirmos dienos.
  • Antrą dieną ėjome pusdieniui, bet aš sėdėjau atokiau, foje, vaikai manęs nematė. Emilė tik pačioj pabaigoj susigraudino, kad manęs nėra.
  • Trečią dieną ėjo visiškai vieni pusdieniui. Ir nenorėjo eiti namo.
  • Ketvirtą dieną ėjo abu visai dienai su Emilės pietų miegu ir t.t. Sudėjo rankytės po galva ir miegojo, užliūliuota daniškų lopšinių ir pasakų. Džiugas gal kiek nerimavo, kad daniškai nemokės paprašyti, kad auklėtoja ką nors paduotų ar padėtų, bet paskui priprato. Ir dar jį liūdina, kad prieina vaikai, jį šnekina daniškai, jis nieko neatsako, tad jie nebeprieina. Emilei kažkaip viskas lengviau..

Patalpos:

  • man labai patinka įėjimo durys su rankena aukštai aukštai:

  • viena bendra didelė žaidimų aikštelė lauke, atskirta į dvi dalis - mažiukams ir dičkiams. Kaip atrodo mažiukų - nemačiau, bet dičkių aikštelėje yra triratukai, balansiniai dviratukai, smėlio dėžės, supynės, laipynės, krūmų labirintas, futbolo aikštelė. Viskas aptverta aukšta tvora, o varteliai sunkiai atsidaro net man.




  • viduje - didelė erdvė, salė, su keliais stalais, kur pusryčiaujantys valgo pusryčius;



  • ši salė turi du smulkesnius kambarius - vienas skirtas žaidimams, o kitas laipioti siena bei miegoti miegmaišiuose ant čiužinių tiems, kas miega iš viso darželio;




  • atskirai yra didelė virtuvė, kur visa virtuvės komanda gamina vaikams;
  • dar atskirai yra direktorės kabinetas ir nedidukė dalis personalui;





  • atskira dalis mažiukams nuo nulio iki trijų metų (PIEVA), ten nesu buvusi, tad nežinau, kaip ten viskas :) Bet svetainėje radau kelias nuotraukas:



  • ir pabaigoje dvi atskiros dalys - PAPLŪDIMYS ir MIŠKAS, kuriame lankosi trejų-penkerių metų vaikai. Jie turi bendras erdves - t.y. minėtą salę ir lauko aikštelę ir tada jau privačias erdves.

Mūsų vaikai yra MIŠKE:

  • o jame yra gal apie 50 vaikų, suskirstytų į dar tris grupeles - meškučių (3-4m), vilkiukų (3-4m, Emilė) ir lapiukų (4-5m., Džiugas). Mažiukų grupėse po mažiau vaikų, didesnių - daugiau.
  • MIŠKO dalyje vėlgi jie turi kažkiek bendros erdvės, t.y. tokios, kur daro ką nori - piešia, skaito knygutes, žaidžia su dinozaurais, eina į tualetą, ten ir rūbinėlė, tad eina ir į lauką;






  • yra keli atskiri kambariukai, kuriuose jau atskirai grupelės turi kasdienį rytinį susirinkimą, turi pagal amžių pritaikytas menines ar kokias kitas veiklas bei valgo. Miega, kaip minėjau, netoli didžiosios salės miegmaišiuose. Didžioji salė naudojama tada, kai vyksta šventės, renginiai arba būna nedaug vaikų, tarkim, atostogų periodu, tada jie visi iš visų grupių žaidžia ten. Paprastai vaikai leidžia laiką savo MIŠKE.




Personalas: 

Visa MIŠKO dalis yra valdoma vienos pedagogų komandos, kurią sudaro:

  • pagrindinė auklėtoja (teamleader) Lisbeth, kuri yra ir Džiugo auklėtoja tuo pačiu.
  • yra po vieną pagrindinę auklėtoją dar meškučių ir vilkiukų grupei. 
  • dar viena yra nuolatinė pagalbininkė visų trijų, šios keturios minėtosios moterys - nesikeičia.
  • visada yra 2-3 pagalbininkai studentai, kurie keičiasi priklausomai nuo mokslų reikalų ir tikrai dažnu atveju yra vyrai. Ir su jais vaikams labai smagu dūkti. 

Kitos darželio dalys turi panašias komandas, dar yra visa virtuvės komanda ir direktorė.

Vaiko diena darželyje:

  • jei vaikai į darželį atkeliauja apie 7 valandą ryto, tai gauna pusryčius vietoje, jei ateina apie 8 valandą, jau nebegauna. Kol nedirbu, aš nesiskubinu, paruošiu pusryčius namie ir nuvežu vaikus po aštuonių;
  • kai visi susirenka, apie 9 val. visi eina į savo grupeles ir būna Ryto ratas - vaikai turi tokią knygutę su vaikų nuotraukomis, kuris nors vienas sutikrina, kas atėjo, kas neatėjo, tada pasikalba visi apie ką nori, sudainuoja dainelę ir gauna po rytinę šviežiai pačiame darželyje keptą bandelę;
  • jei nevyksta kažkokia iš anksto suplanuota išvyka ar gimtadienio šventė, vaikai iki 11 val. būna lauke, nebent būna blogas oras, tuomet daro įvairius darbelius ir užduotis viduje, žaidžia stalo žaidimus, piešia, dėlioja mozaikas, lipdo..
  • 11 valandą vaikai susėda prie stalų savo grupelėse, nurodytose vietose ir pietauja - pietus atneša tą dieną atsakingais paskirti du vaikai iš kiekvienos grupės, su auklėtojų pagalba.
  • papietavę tie, kurie miega pietų miego, eina miegoti, o kiti turi laisvą laiką - eina į lauką arba žaidžia viduje.
  • apie 14 valandą miegantys atsikelia ir visi susėda prie stalo paužkandžiauti vaisių ir pasišnekučiuoti neskubėdami.
  • na paskui vėl žaidžia ir laukia tėvų, kurie po 15 val. jau po truputį sugrįžta pasiimti vaikų.

Bent kartą ar kelis per savaitę vaikai eina kažkur už darželio ribų - važiuoja visuomeniniu transportu į muziejų, eina į biblioteką, į mišką, vieną kartą ėjo į vieno vaiko gimtadienį visi jo namuose ir t.t.

Tiesa, mes užtaikėme ant vasaros atostogų su darželio lankymo pradžia, tai vaikų nedaug ir suplanuotų veiklų irgi nedaug, daugiau laisvo laiko ir žygių. Gali būti, kad įrašą vėliau papildysiu radusi kažką naujo, nes pripažinsiu, kad nelabai žinau apie tas veiklas laisvu laiku - ar jie daro ką nori ar suplanuotus reikalus.

Ir dar - visi darželiai turi interaktyvų tokį kaip dienyną - ten žymima, kada vaiko nebus ir dėl kokios priežasties, suvedami tėvų kontaktai, informacija apie vaiką, o auklėtojai aprašo turėtas veiklas, deda nuotraukas ir t.t:



Maistas:

Pusryčiai: jei spėji atvesti vaiką, tai juos gauni, paprastai būna kokia sriuba ar košė.
Pietūs: dažniausiai sumuštiniai, kuriuos turi susitepti patys, pasitaiko dar kokie makaronai.
Pavakariai: vaisiai ir kokia duona ar duoniukai su vandeniu ar pienu.

Vykstant išvykoms, niekas neskuba iš jų grįžti pavalgyti - viskas tiesiog susipakuojama į kuprines ir daromas piknikas išvykoje.

Dar šiek tiek dalykų:

  • Darželis kainuoja, jei žiūrėti procentaliai nuo atlyginimo, tai turbūt panašiai kaip valstybinis darželis Lietuvoje. Mes gauname apie 30 procentų nuolaidą, nes tik vienas iš mūsų šiuo metu dirba.
  • Ugdomas vaikų savarankiškumas - jie viską daro patys - rengiasi, eina į tualetą, pasiima ir padeda į vietą žaidimus, vaikšto po patalpas ar aikštelę. Patiko, kad kasdien paskiriami du vaikai-pagalbininkai - tą dieną jie auklėtojams padeda atvešti maistą iš virtuvės, susitvarkyti ir t.t. 
  • Mūsų darželis orientuojasi į amžiną judėjimą, fizinę raidą - daug buvimo lauke, ėjimo į mišką, žygius; Taip pat vertinama pagarba ir draugystė bei orientuojamasi į kiekvieną vaiką ir jo poreikius;
  • Iš mūsų, užsieniečių prizmės galiu pasakyti, kad dabar Emilę ir Džiugą stengiamasi laikyti kuo mažiau kartu, kad jie mokytųsi kalbėti daniškai - su jais kalbama daniškai, žaidžiami žaidimai, kurie padeda išmokti daniškų žodžių, dainuojamos daniškos dainelės ir mūsų vaikai atsineša vis daugiau daniškų žodžių į namus. Mes nerimavom, bet kai ramūs pedagogai, tai ramūs ir mes. 

Mano pastebėti skirtumai nuo LT darželio:

  • didesni vaikai nemiega pietų miego - mūsų tiesiog paklausė, ar mūsų vaikai miega. Tai idealu, nes Džiugas nemiega nuo dviejų ar trejų metų ir jam buvo tikra kančia miegoti dieną, o paskui kančia vakare mums jį užmigyti..
  • daugiau laisvės, bendros erdvės, kur vaikai gali laisvai vaikščioti iš vienos darželio dalies į kitą. Kur negali - padarytos rankenos aukštai. 
  • daugiau laiko lauke praleidžiama lauke bei daugiau išvykų ir žygių už darželio ribų;
  • daugiau skirtingų auklėtojų, protingai pasiskirsčiusių pareigomis, bet pajutau, kad mažiau dvelkiančios šilumos ir apkabinimų, ką Emilė labai mėgdavo "Žvangutyje".
  • mažiau akcento valgiui, palyginus su "Žvangučiu", valgiaraštis ženkliai skurdesnis. 
  • mažiau streso, panikos ir dramblio darymo iš musės, ką mėgsta tėvai Lietuvoje. Čia vaikai be problemų duodasi balose ir purvuose ir atėjęs pasiimti vaiko atsiimi ir krūvą purvinų rūbų, bet niekas nedaro iš to problemos, nes vaikui buvo smagu. Tėvai tiesiog pasitiki auklėtojomis, nesikiša į jų darbą, o jos savo ruožtu visada pasiruošusios papasakoti esminius niuansus apie vaiką. Aš jau vieną dieną pajutau, kad jaučiuosi kvailai kasdien klausinėdama ar viskas jiems gerai. Nes VISKAS YRA GERAI.

Turit klausimų? Arba kažkuo dar gal papildyti? Rašykit komentaruose!

No comments: